Pražská prodejna bude až do jara otevřená jen Po - Pá, Soboty zavřeno! Díky za pochopení, tým NALEHKO

Naše promítání z AT 2018, CDT 2016 a Vaškova Via Dinarica trailu 2018 - aktuální seznam termínů a míst naleznete tady.

John Muir Trail 2013 - report

Konečně uzrál čas i okolnosti (prostě jsem překonal lenost) a tak se s vámi můžu podělit o zážitky z plánování, příprav a průchodu John Muir Trailu v roce 2013.

Kalifornský John Muir Trail (JMT) spojuje Yosemitské údolí s vrcholem Mt. Whitney v národním parku Sequoia. Je 338km (210mil) dlouhý, celou dobu prochází neuvěřitelnou krajinou pohoří High Sierra a kromě mnoha dalších sedel vás čeká i 7 sedel s výškou přes 3400m. Průměrně se po celou dobu pohybujete na 3tis.m. Tím krásně natrénujete na závěrečný vrchol Mt. Whitney 4421m. Podle různých zdrojů je celkové převýšení trailu 20 – 24 000m.

My už jsme s Markétou JMT prošli v roce 2012 v rámci Pacific Crest Trailu, ale stejně jsme se neuvěřitelně těšili, jak si trail tentokrát beze spěchu a hladu užijeme. Navíc v parádní sestavě. Já jsem si během PCT slíbil, že tohle musím projít se svým taťkou a tak se taky navzdory určitým komplikacím stalo (taťka měl vážné zdravotní problémy poté co ho srazilo auto a já si musel vzít 2 měsíce volna z práce hned měsíc po nástupu... děkuji za pochopeníJ). Naši trojici ještě posílili kamarádi Ladin a Martin. Všem se nám nakonec podařilo na trail přiměřeně natrénovat i srazit hmotnosti batohů na únosnou míru – i s přehnaným množstvím jídla na 11-13kg.

Kvůli problémům s permitem (denně pouští na trail pouze omezené množství lidí a aby se na vás dostalo, je potřeba žádat s předstihem cca. 5 měsíců.) jsme nestartovali z originálního počátku v Yosemitském údolí, ale z výše položeného Mono Pass Trailhead.  Na JMT jsme se připojili druhý den u Thousand Islands Lake. Tím jsme si celý trail sice o 20km zkrátili, ale zase přibylo jedno hodně vysoké sedlo hned první den. Poté jsme se JMT už více méně drželi.

celá naše sestavaCelá naše sestava v jednom ze sedel: (zleva) já, Marky, Ladin, taťka a Marťas

Většina lidí JMT ujde za dva až tři týdny. Rychlostní rekord je zatím 3 a půl dne. Já si nebyl úplně jistý kolik toho taťka (je mu 58let) i kluci vydrží a tak jsme plánovali cca. 30 km denně. S tím, že zbudou 3dny jako rezerva, kdyby to nešlo tak rychle. A na ty tři dny jsme radši nesli jídlo navíc. Ukázalo se že zbytečně, a všichni se rychle dostali do tempa, i když únava byla někdy značná:-) Přes občasné krátké krize nám kilometry příjemně utíkali a mohli jsme si náležitě užívat úžasné horské scenérie. Doplnění proviantu jsme měli v plánu v necelé polovině na Muir Trail Ranch. Druhou možností je Vermillion Cliff resort o den dřív, ale je to delší zacházka a dlouhá jízda lodí přes Edison Lake. Muir Trail Ranch je jen 2km od Trailu, nevede tam silnice, tudíž není tak turistický a navíc jsou tam přírodní horké prameny!!! člověk to po 140km docela ocení. Za $50 si tam můžete poslat plastový kýbl s jídlem a oni ho tam lodí a pak starým terénním Mercedesem po skalách dovezou.

Muir Trail Ranch - vyzvedáváme zásoby a půl dne relaxujeme v přirodních horkých pramenech

Nám se 150 dolarů za tři kýble pro naši skupinu platit nechtělo. Byli jsme s Marky ve státech s dostatečným předstihem, a tak jsme se rozhodli si kýble na Ranch v rámci přípravného výletu donést sami. Uff. Měli jsme batohy s výbavou a jídlem na tři dny + 3 kýble po 12kg. Musím připustit že dostat je na Ranch byla velká fyzická výzva. Ale odměna byla sladká – na to, že trail chodí třeba i 2000 lidí za rok, tak paní, která kýble eviduje a vydává nás uznale pochválila, že jsme v historii jediní, kdo si kýble sám přinesl. Jsem fakt rád, že češi prostě nejsou měkký!

Výhled z Muir Pass dolů na Wanda Lake

V Kalifornii se o celou naši skupinu perfektně postarali Markétiny rodiče, takže byl čas během tří dnů trochu poznat okolí, doladit plán i výbavu a 29. července jsme stáli na startu trailu na Mono Pass Trailhead. Dost nás vyděsilo že Yosemity jsou zahalené kouřem a při vyzvedávání permitu nám ranger řekl, že trail nedoporučuje jít, protože podél trasy zuří nekontrolované, velké, lesní požáry a v některých místech že dokonce doslova „prší“ popel…Bylo mi do breku, protože vím jak je Sierra krásná a my z ní nic neuvidíme…Ale nemohli a nechtěli jsme cuknout a tak jsme po válečné poradě narychlo po obědě vyrazili.

Trochu kouře bylo - Thousand Islands Lake, občas to odpoledne bylo natolik špatný, že se i špatně dýchalo

Byla to dobrá volba. Ještě první den jsme se z kouře dostali ven a ten nám pak už jen občas kazil večerní výhledy, když ho vítr vynesl až nahoru do kopců k nám. Nakonec nám to výlet spíš zpestřilo.

Nebudu popisovat jednotlivé dny, to musí každý zažít a vidět na vlastní kůži. Jen si musím pochválit, že jsme si všichni „sedli“ ohledně naší koupací vášně a hlavně zásluhou Marky jsme se smočili snad ve všech jezerech nad 3000m a že jich byloJ Když už se ten den svlíkáte poosmé a rozdýcháváte ledovou vodu, připadáte si s celou skupinou naháčů trochu mimo realitu. Absolutní paráda. Takže celý výlet jsme nemohli ani zakončit jinak než nazí v mrazu na vrcholu Mt. Whitney (opět v režii Markéty). Přes noc s námi byl na vrcholu jen jeden fotograf, japonec, kterého Marky požádala o skupinovou fotku. Měli jste ho vidět, když jsme před něj nastoupili nazí! Hýkal smíchy ještě za půl hodiny a prosil o svolení vyfotit si nás na jeho foťák. Počítám, že jsme teď v Japonsku slavní!

Naháči na MT. Whitney 4421m

Celkově perfektní akce a všichni měli nakonec pocit, že 300km je strašně málo a že by to chtělo ještě pokračovat!

Dodejte si odvahu, vzepřete se systému a vyražte někdy na delší trail! Svět se nezboří a budete překvapeni jak vás to obohatí.

Více fotek z JMT naleznete časem na http://krysakovo.rajce.idnes.cz/John_Muir_Trail_Aug_2013/

Dali jsme si práci a "sofistikovaně" se zvážili před i po akci – zajímavé výsledky ohledně hubnutí naleznete tady.

Seznam mé vlastní kompletní výbavy nesené na JMT naleznete na http://www.geargrams.com/list?id=16704 batoh celkových 7777g (bez jídla a vody) se může zdát dost, ale v tabulce jsou započítány i všechny položky, které jsme měli s Marky napůl (tarp, plachta, vaření, mapy, lékárnička, filtr) a část jich tedy nesla Marky (necelou půlku, takže asi kilo). Tím už se i s více než kilovým plastovým kontejnerem na jídlo proti medvědům dostáváme na 6770g. Teď už jen srazit půl kilo na batohu, přejít na Sawyer Mini a na alpské delší víkendovky to bude pěkných 5kg. Není to sice ještě žádnej zázrak, ale chodit se s tím dá!

Krásne barvy u Wanda Lake

Seldon Pass nad Maria Lake - krásné místo

Největším vodníkem byl jednoznačně Martin. Divoký angrešt je bolestivá, ale chutná záležitost!

Cestou na Crabtree Meadow pod Mt. Whitney

"Trochu jiná" krajina hned po startu

Nocleh "nalehko" u krásného Evolution Lake - tak to máme rádi

Nostalgická chvilka na vrcholu Mt. Whitney, zítra končíme...

Nezbytná týmová stínovka a jdeme "domů"

základní položky:

Komentáře

Pěknej report,díky!A prej pět kilo batoh je moc,ale přežít se s ním dá ...no nic,jdu si masírovat nohy z víkendu v České Sibiři.Pic

Ahoj, pěkný trek na super místě a také hezké fotky. Chtěl jsem se zeptat jak chceš srazit půl kilo na batohu? Přejdeš z Exose na Equinox? Nebo něco jiného? Sám používám Exose už delší dobu a po tom Equinoxi co nabízíš přemýšlím také(na léto). Karol

ahoj,chtěl bych se zeptat na zkušenosti s lihovým vařičem evernew.Jak bys hodnotil jeho výkonost oproti plechovce od kočičího jidla.

Co se výkonu liháčů týká, nejrychleji vaří plechovka od kočičího žrádla, ale má větší spotřebu. Pak vaří Evernew s dobrou spotřebou a nejpomaleji vaří Caldera Cone, ovšem s exkluzivně nízkou spotřebou. Takže záleží kam a za jakých podmínek chodíš. Na krátké víkendovky, klidně i s teplotama dost pod nulou bych bral plechovku. Na delší cesty, kde už je spotřeba lihu důležitá, teploty jsou proměnlivé a chci mít jistotu že vařič někde nerozmáčknu, vzal bych Evernew (je fakt nezničitelnej) a na fakt dlouhý tratě s teplotama nad nulou bych vzal Calderu - má totiž malý výkon, a při teplotách pod nulou nemusíš uvařit vůbec... Zato má exkluzivně nízkou spotřebu paliva!!! Samozřejmostí je kvalitní líh (98% a víc) a dobré závětří!!! hodně zdaru Petr K.

Vy jste to cestování na lehko dovedli do úplné dokonalosti. Vlastně ani oblečení není potřeba.

Zdravím a děkuji za moc pěkný článek, o trecích v Kalifornii se toho u nás moc neví, ta krajina je ale fantastická! Měl bych dotaz na permity, jak to ve skutečnosti funguje. Jestli běžně potkáváte v terénu rangery kontrolující permity a jak je složité sehnat permit na několikadenní přechod hor pokud nemáte dlouho dopředu vytvořenou rezervaci. Lákalo by mě totiž letět do Kalifornie a v srpnovém termínu podniknout několik zhruba pětidenních treků z Bishopu, Lone Pines nebo v Desolation Wilderness. A přesný den při takovém cestování jde těžko trefit. Mezi treky se chci přesunout stopem nebo autobusem. díky za názor:-)

Sierra Nevada je jako jina planeta... rozhodne to udelej jak pises, bude to pecka. Na JMT nebo okolo Mt. Whitney te urcite ranger na trailu zkontroluje - snazi se tyhle pretizeny mista drzet pod kontrolou... Takze urcite mej Bear Canister a permit. Permity jsou v Yosemitech i v Sequoi vazany na startovni a cilovy misto (trailhead). Takze kdyz vyrazis od nekud trochu jinud nez z Yosemite Valley nebo z Whitney Portal, tak se obvykle neco sehnat da. Kazdopadne kolem Mt. Whitney bych radsi zazadal o permit predem, aspon na tohle misto. zbytek pak poladis podle potreby. Nahore na Tuolumne Meadows v Yosemitech je Backcountry permit ranger station a tam si vyridis permity pro Yosemite. Napis kdyztak pres zalozku kontakt a muzeme to jeste probrat. Urcite se ale zajdi podivat k Evolution lake a Wanda Lake! Uzasny misto je i Thousands Island lake a trochu vic na sever u Lake Tahoe potom Aloha Lake... Zatim cest P.

Ahoj, tak jdu do toho, v půlce srpna letím. Budu teď vyřizovat permity, mám dotaz ohledně prvního uvedeného místa v permitu, jde o místo, kde do zóny parku vstoupím, nebo mám uvést až první místo, kde budu ten večer tábořit? Dále pak kdy musím online rezervaci vyzvednout na místě rangerů. Bear canister asi koupím, no a pak ho někde nechám, protože chci pokračovat do parků v Utahu a Arizoně, a tam to tahat nebudu. Začít chci u Lake Tahoe třídenním výšlapem k Lake Aloha, pak se přesunout nakouknout do Yosemite a vyšlápnout si druhou půli JMT od Royce Lakes a skončit až u Cottonwood lakes. díky za info petrjilemnicky@seznam.cz

Čau! Věc první - super článek, výborně pojatý, fotky skvělý. Člověk by hned vyrazil na trail! Věc hlavní. Chci se zeptat, jak jste řešili ty prokletý kontejnery na jídlo? Vím, že se dají půjčit (tam ale vidím problém nutnost vrátit zpět v Yosemitech, kam se po trailu nechystáme  ... dá se i poslat, ale to asi nebude finančně moc výhodné). Dal by se i koupit, ale poměr cena/budoucí využití taky nic moc. Nějaký rady, doporučení, co se jeví jako nejschůdnější řešení? Jinak o permit žádáme za tři dny, tak se snad poštěstí :) Díky za odpověď. Tom.

Ahoj, dík za pochvalu článku i fotek - dost nás to bavilo. Tak trochu "nudistická" akce z toho vznikla až v průběhu a bez záměru... tak snad to nikoho neurazí. Naturální a naturalistická akce jak má být:-) Bear Canister - pokud vím, tak kevlarovej pytel Ursack stále ještě není povolenej, takže určitě musíš mít nějakej plastovej... tady je seznam povolených https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/containers.htm Ten co rentujou v Yosech mi moc nevyhovuje, protože se do něj hůř leze, a je těžkej. Ale pronájem 5USD na týden je super. Když ho posíláš zpět, stačí ho  zavřít a nalepit štítek s adresou přímo na canister. nemusíš ho balit. Dva týdny i s posláním zpět tě pak vyjdou max na 30USD. Já mám nejradši Bear Vault, protože má širokej vstup a je průhlednej, tak vidím, co kde je. A při daný velikosti je lehčí než ten Yosemitskej. V REI se dá ten větší BV500 koupit za 70USD. Doma ho pak můžeš používat třeba na vodu, do lodě na oblečení  a foťák, nebo tak něco:-) Užijte si výšlap, za celé NALEHKO přejeme lehký krok! Petr K.